La finalul lunii iulie, Ana Teodora Grigorie, elevă la Colegiul Național „Carol I” din Craiova, se întorcea din Taipei cu o mențiune onorabilă obținută la Olimpiada Internațională de Lingvistică.
Ana este o elevă pentru care performanța a devenit, de-a lungul anilor, parte din cotidian. În mai, lua bronzul la Olimpiada de Lingvistică Asia Pacific. În urmă cu un an, obținea media 10 la Evaluarea Națională. În plus, Ana a participat cu succes și la concursuri de chimie, matematică sau informatică, iar parcursul său educațional dovedește atât talent și pasiune, cât și ambiție și conștiinciozitate.
Am vorbit cu Ana Grigorie, după întoarcerea din Taipei, pentru a descoperi cum se face performanță la o disciplină cu care majoritatea elevilor nu au niciodată tangență și cum se vede sistemul educațional românesc prin ochii unui elev olimpic.
Ana, tocmai te întorci de la Taipei cu o mențiune la Olimpiada Internațională de Lingvistică.
Cum a fost această experiență pentru tine?
Ana Teodora Grigorie: Pentru mine, participarea la Olimpiada Internațională de Lingvistică a fost o experiență uimitoare, care mi-a permis să cunosc o cultură cu totul nouă, fascinantă, dar și oameni din întreaga lume, cu aceleași pasiuni ca mine.


Cum ai descoperit lingvistica? Întrebăm pentru că nu este “doar o altă materie”, ci o disciplină complexă, cu care mulți nu au contact în cursul școlii. Cum decurge pregătirea la o astfel de disciplină?
Ana Teodora Grigorie: Am descoperit lingvistica în clasa a șaptea, după apariția celui de-al doilea film Avatar. Devenind fascinată de limba Na’vi și de povestea creării acesteia, am început să mă uit pe subiectele de la etapa județeană a olimpiadei de lingvistică, imediat ce profesoara de limba română a întrebat cine vrea să participe.
Prima problemă pe care am încercat-o a fost una cu numere, care la început mi s-a părut imposibilă. Cu timpul si cu ajutorul cărții lui Vlad Neacșu (Olimpiada de Lingvistică – Ghid de pregătire – n.r.), am început să înțeleg cu ce se ocupă în realitate această disciplină și cum ar trebui abordate problemele de lingvistică. Pregătirea a constat, în principal, în rezolvarea mai multor tipuri de probleme, atât de la olimpiada din România, cât și din alte țări.
Ce contribuție crezi că aduce studiul lingvisticii dezvoltării unui elev?
Ana Teodora Grigorie: Cred că studiul lingvisticii ajută foarte mult în dezvoltarea gândirii logice, deoarece rezolvarea problemelor implică crearea unor conexiuni și găsirea unor tipare în limba dată. Uneori, pentru a găsi regulile unei limbi, trebuie să încerci să înțelegi viziunea vorbitorilor acesteia asupra lumii, care este adesea diferită de a noastră.

Anul trecut, ai fost una dintre elevele care au obținut media 10 la Evaluarea Națională. Din câte am cercetat fugitiv, ai participat la numeroase concursuri de-a lungul timpului. Ai obținut premii la concursuri de chimie, de exemplu. Cum se împacă înclinația către chimie cu cea către lingvistică? Este vorba de pasiuni, despre înclinație naturală care face studiul mai ușor pentru tine sau despre conștiinciozitate?
Ana Teodora Grigorie: Chiar dacă chimia și lingvistica nu au o legătură directă una cu cealaltă, simt că pregătirea la una dintre discipline mă ajută și la alta,deoarece astfel mă obișnuiesc cu un ritm alert de lucru și cu o abordare interdisciplinară a învățatului. De asemenea, pregătirea pentru olimpiadele de matematică și informatică, la care am participat și anul acesta, mi-a fost de ajutor pentru identificarea algoritmilor de rezolvare a unora dintre problemele de lingvistică.
Am simțit participarea la olimpiade și concursuri școlare ca un mod de a învăța să îmi gestionez emoțiile, de a lucra mai organizat și de încerca să mă autodepășesc, ci nu ca pe o obligație. Atunci când îmi place ceea ce învăț și lucrez, studiul este într-adevăr mai ușor si cred că atât pasiunea, cât și conștiinciozitatea mă ajută să excelez.
Ești unul dintre elevii care au dovedit excelența în anii de studiu. Cum vezi, ca olimpic, noile măsuri luate în domeniul educației?
Ana Teodora Grigorie: Nu sunt fericită de eliminarea burselor de performanță, dar acestea nu au reprezentat pentru mine motivul pentru care am participat la olimpiade si concursuri școlare. Mai degrabă, sunt preocupată de intenția de a se mări efectivele claselor în care învățăm, care oricum în învățământul de stat sunt deja destul de numeroase.
România este un mic paradox. Avem olimpici care fac performanță la nivel internațional și avem, de cealaltă parte, cea mai ridicată rată de analfabetism funcțional. Din experiența ta de elev, cum se ajunge la performanță? De ce este nevoie pentru a o atinge, pe lângă efortul propriu al elevului?
Ana Teodora Grigorie: După părerea mea, pentru a ajunge la performanță, în afară de efort individual, orice copil are nevoie de îndrumarea unui profesor dedicat, care sa aibă încredere în elevii săi și să-i facă pe aceștia să ndrăgească materia pe care o predă. Fiecare profesor are modul propriu în care îi poate face pe copii să îndrăgească materia pe care o predă, de aceea cred că atât timp cât acesta își iubește profesia și îi este dedicat, va reuși să stârnească curiozitatea elevilor și să îi captiveze.

Cum ți-ai dori să arate școala românească? Ce crezi că îi lipsește?
Ana Teodora Grigorie: Cred că ceea ce îi lipsește sistemului de învățământ din Romania este o programă cu mai multe aplicații practice, care să ne învețe să gândim într-un mod interdisciplinar și să înțelegem mai bine cum putem folosi noțiunile învățate la școală în viața cotidiană. De asemenea, elevii ar trebui să aibă în cadrul școlii mai multe oportunități pentru dezvoltarea lor personală, care să le permită o adaptare mai ușoară la cerințele joburilor viitorului.
Ce alte pasiuni ai?
Ana Teodora Grigorie: Practic atletismul de 5 ani și sunt pasionată de lectură și fotografie. De asemenea, îmi place să înot, să schiez și mă relaxez ascultând muzică rock.
Simți presiunea rezultatelor? Și dacă da, cum o gestionezi?
Ana Teodora Grigorie: Simt uneori presiunea rezultatelor, iar atunci când nu reușesc să o gestionez, nici rezultatele nu sunt așa de bune. Încerc să îmi spun că orice rezultat aș avea mă va determina să fac mai bine data viitoare, iar participarea și experiența în sine sunt importante pentru parcursul meu. Aceste gânduri mă ajută de multe ori să mă liniștesc în timpul unei probe.
Ce ai vrea să se schimbe în sistemul de învățământ?
Ana Teodora Grigorie: Ceea ce mi-aș dori, ca o schimbare în sistemul românesc de învățământ, ar fi modificarea programei școlare pentru liceu, astfel încât elevii să poată opta pentru materii care prezintă un real interes pentru ei în locul unora dintre cele care, în prezent, sunt obligatorii.
Te gândești deja ce direcție vei urma după liceu sau e încă devreme?
Ana Teodora Grigorie: După liceu, îmi doresc să urmez o facultate în domeniul științelor și al tehnologiei, în țară sau în străinătate, dar nu m-am hotărât încă asupra unei specializări.
Ca fapt divers, Craiova a mai avut o prezență la Taipei. Din juriul concursului a făcut parte și Dan Mirea, medaliat cu aur și argint, în trecut, la această Olimpiadă și aflat la cea de-a cincea participare în echipa care a stabilit câștigătorii.
România s-a întors cu opt premii în acest an: 1 medalie de aur: Ioana-Steliana Barbu, 5 medalii de bronz: Mihaela Anghel, Ioana Stănoiu, Andrei Dragu, Luiza Teodora Mihai, Valeriia Pishchymukha. 2 mențiuni onorabile: Alin Cristian Chindea și Ana Teodora Grigorie.
- Urmele este o publicație cu conținut exclusiv original, finanțată independent. Echipa Urmele nu primește finanțare de la partide politice sau platforme de jocuri de noroc. Dacă vrei să susții platforma noastră editorială, poți dona aici: Asociația Tipografia Hub: RO63BTRLRONCRT0CR9945301 cu mențiunea: DONAȚIE Urmele.
- Poți susține Asociația Tipografia Hub și prin redirecționarea a 3,5% din impozitul pe venit, în perioada prevăzută de lege, AICI. Îți mulțumim!
URMĂREȘTE-NE ȘI PE Facebook și Instagram